Betaald voetbal moet alleen in het weekend gespeeld worden. Stop de commercie!

Mensen neigen ernaar om nieuwe ontwikkelingen altijd af te zetten tegen hoe het vroeger was. Meestal is dan de conclusie dat het vroeger toch allemaal beter was. Wat het voetbal betreft, was het vroeger in elk geval overzichtelijker. In Duitsland werd er op zaterdag gevoetbald, in Nederland op zondag. Op de woensdagavond werd er dan nog wel eens een Europa Cup-wedstrijd of interland gespeeld. Afhankelijk van het feit of het stadion was uitverkocht, werden deze wedstrijden live op tv uitgezonden.
Sindsdien is er veel veranderd. De commercie heeft geleidelijk aan steeds meer grip op het voetbal gekregen. Inmiddels is de invloed zo groot dat er geen weg terug meer is. Zonder commercie is het betaald voetbal ten dode opgeschreven. Het moment dat de commercie gaat bepalen wanneer wedstrijden gespeeld worden, komt dichterbij. Door voor meer speeldagen te kiezen, zullen de media-opbrengsten toenemen. Het belang van de supporter wordt steeds meer genegeerd. Dat blijkt bij de discussie over de uitbreiding van speeldagen, maar ook bijvoorbeeld bij de discussie over het nieuwe stadion van Feyenoord. De sentimenten die de Kuip bij velen oproept, worden niet in acht genomen. Wie nu denkt dat supporters de clubs de rug toekeren na deze zaken, moet ik teleurstellen. Supporters zijn hondstrouw aan hun club en slikken alles. Uiteindelijk zullen ze ook zwichten voor de druk om wedstrijden op de maandag te spelen. En zijn er dan toch een paar toeschouwers minder in het stadion? Geen probleem, de club wordt hiervoor volledig gecompenseerd door hogere media-opbrengsten.
We kunnen nu al bijna elke dag van de week live op tv een voetbalwedstrijd bekijken, soms zelfs meerdere. Vroeger zou dat in veel huishoudens tot oorlog leiden. Dat is tegenwoordig niet meer aan de orde. We hebben nu Netflix én op elk gewenst moment kunnen we gemiste programma’s terugkijken. Wie riep er ook alweer dat het vroeger allemaal beter was?